۱۳۹۱ اسفند ۲۹, سه‌شنبه

در دفاع از روزنامه‌نگاران، وب‌نگاران و آزادی اطلاع رسانی، در ایران

 
شورای حقوق بشر باید جمهوری اسلامی را محکوم
 
و ماموریت احمد شهید را تمدید کند
گزارش‌گران بدون مرز، از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواهان محکومیت ایران برای نقض مستمر و فاحش حقوق بشر در ایران و تمدید ماموریت احمد شهید، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران است.
" برای حفاظت از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران و تضمین آزادی اطلاع رسانی، شورای حقوق بشر باید ایران را محکوم کند. عالی‌ترین نهاد مدافع حقوق بشر سازمان ملل با تمدید مدت ماموریت گزارش‌گر ویژه در دفاع از حرفه‌کاران رسانه‌ها که قربانی سانسور، تهدید، بازداشت خودسرانه، بدرفتاری و شکنجه برای انجام وطیفه اطلاع رسانی خود هستند، سهیم شود.
از آخرین اجلاس شورای حقوق بشر در اسفند ماه ١٣٩٠، در ایران بیش از ده نشریه به شکل موقت و یا دائم توقیف شده‌ است، نزدیک به صد روزنامه‌نگار و وب‌نگار از سوی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران احضار، بازجویی و بازداشت شده‌اند،که بسیاری از این فعالان رسانه‌ای در مدت بازداشت مورد آزار و شکنجه واقع شده‌اند. ایران امروز با ٤٨ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی یکی از بزرگترین زندان‌های جهان برای حرفه‌کاران رسانه‌ای است."
در تاریخ ٢٦ اسفند محمدجواد روح همکاری بسیاری از روزنامه‌های اصلاح طلب، به شکل موقت و پس ١٥ روز بازداشت، آزاد شد. این روزنامه‌نگار یکی از آخرین بازداشت شدگان قربانی موج بازداشت های یکشنبه سیاه بود. با وجود آزادی بسیاری از روزنامه نگاران زندانی در تهران، اما سرکوب ازادی اطلاع رسانی در ایران ادامه دارد. آخرین گزارش احمد شهید، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل بیلانی فاجعه‌بار از وضعیت رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران در این کشور و نشان بی اعتنایی مسوولان جمهوری اسلامی به جامعه جهانی است. مسوولان جمهوری اسلامی از ورود گزارش‌گر ویژه به کشور ممانعت می‌کنند و او را صریحا " مزدور سرویس‌های خارجی" خطاب کرده‌اند.
جمهوری اسلامی ایران از میانه اسفند ماه با مسدود کردن وی پی ان‌ها، دسترسی به اینترنت را برای شهروندان قطع کرده‌ است. در مهرماه امسال دولت محمود احمدی نژاد اجرای طرح اینترنت پاک را شتاب بخشید، این طرح مورد حمایت کامل علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران است. راه اندازی اینترنت ملی حاصل سیاست عقیدتی نظام در برابر شیطان سازی مطبوعات خارجی و رسانه‌های جدید و به ویژه توئیتر و فیس بوک است. این شبکه‌ها از سوی رژیم تهران، به وابستگی به کشورهای غربی برای " تبلیغ ارزش‌های و گسترش نفوذ در جهان اسلام" متهم می‌شوند.
همزمان بازداشت شهروند وب‌نگاران در ایران ادامه دارد، گزارش‌گران بدون مرز در تاریخ ١٦ اسفند ١٣٩١ از بازداشت بدری صفیاری مدیر وبلاک صوفی، از سوی ماموران امنیتی در شیراز مطلع شده است. وی پس از بازداشت و بازرسی منزل و ضبط وسائل شخصی و کامپیوترش به زندان اداره اطلاعات انتقال یافت. علت بازداشت این وبلاگ نویس اعلام نشده است.
سازمان همچنین از بازداشت در تاریخ ٢ بهمن ١٣٩١، ایمان امیری نیز مطلع شده است. این شهروند وب‌نگار و دانشجوی مقیم شهر مالمو سوئد، پس از ورود به کشور به شعبه سی و سه دادسرای اوین احضار و بازداشت شده است. به گفته خانواده‌اش وی برای اعترافات تلویزیونی شدیدا تحت فشار قرار گرفته است.
در ایران، معمولا روزنامه نگاران و وب‌نگاران پس از بازداشت برای اعتراف گیری در سلول‌های انفرادی زندانی و شکنجه می‌شوند، این اعترافات که بخشی از بازجویی‌های آنهاست، هم در دادگاه برای محکوم کردن آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم از شبکه‌های صدا وسیمای جمهوری اسلامی، شبکه انگلیسی زبان و شبکه عربی زبان آن پرس تی و العالم پخش می‌شود.





رژیم ایران نمونه‌ای مثال زدنی در مصونیت از مجازات در جهان است. در هفته‌های گذشته به خانواده‌های هدی صابر، همکار مجله توقیف شده‌ی ايران فردا، هاله سحابی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان و ستار بهشتی اعلام شده است که پرونده شکایت آنها از سوی دادگاه‌های جمهوری اسلامی مختومه شده است. چنان که تا امروز عاملان و آمران اصلی مرگ روزنامه‌نگاران کشته شده در جنایات سیاسی موسوم به "قتل‌های زنجیره‌ای"، محمد مختاری، محمد جعفر پوینده، مجید شریف و پیروز دوانی در سال ١٣٧٧، و یا مسوولان قتل زهرا (زیبا) کاظمی خبرنگار ایرانی‌تبار کانادايی که در دوم تير ماه ١٣٨٢ در برابر زندان اوين و در اثر ضربات وارده در مدت بازداشت در ٢٠ تير ماه در بيمارستان نظامي بقية‌الله اعظم جان سپرد، معرفی و مجازات نشده‌اند. مسوولان ایران، هنوزدر باره چگونگی کشته شدن آیفر سرچه، خبرنگار و فعال سياسی ترک کردتبار خبرگزاری فرات در تیر ماه ١٣٨٥ در مرز ترکیه و ایران، سکوت کرده‌اند. چهار سال پس از مرگ امید رضا میرصیافی در ٢٨ اسفند ماه ١٣٨٧ تا کنون تحقیق و بررسی جدی در باره چگونگی مرگ مشکوک وی انجام نگرفته است. و هنوز چرایی کشته شدن علیرضا افتخاری، روزنامه‌نگار٢٩ ساله روزنامه ابرار اقتصادی، در ٢٥ خرداد ١٣٨٨ به علت ضربه و خونریزی مغزی مشخص نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر