۱۳۹۰ تیر ۱۶, پنجشنبه

تغییرات جدید در قانون اقامت آلمان از اول ماه یولی 2011





از تاریخ 01.07.2011 برخی از مواد در قانون اقامت آلمان تغییر کرده یا ماده جدیدی به آن اضافه شده است. برخی از مهمترین این تغییرات شامل موارد زیر می باشد:- ماده 8 : این ماده با هدف زیر فشار قرار دادن خارجیان برای گذراندن کلاس های انتگراسیون تنظیم شده و تمدید اقامت را مشروط به شرکت در این کلاسها کرده است. اداره خارجیان قبل از تمدید اقامت باید کنترل کند که آیا شخص متقاضیِ تمدید اقامت در کلاس انتگراسیون حاضر بوده و وظیفه خود را به این لحاظ انجام داده است.- ماه 25 آ : این ماده کاملا جدید می باشد. مطابق بند یک این ماده، کودک یا نوجوانی که "دولدونگ" دارد و در آلمان به دنیا آمده و یا قبل از آنکه 14 سالش تکمیل شود وارد آلمان شده است می تواند اقامت بگیرد، اگر:
1
. شش سال است که بدون وقفه درآلمان زندگی میکند و "دولدونگ"  یا "آفونتهالتس گشتاتونگ" داشته
2
. شش سال بطور موفق در آلمان مدرسه گذرانده و یا در آلمان یک دوره تحصیلی و آموزشی را به پایان رسانده است3. در صورتی که درخواست اقامت را بعد از تکمیل 15 سالگی و قبل از تکمیل 21 سالگی ارائه داده باشد.و در صورتی که مشخص باشد که خود را در جامعه آلمان جا انداخته و با شرایط زندگی وفق داده باشد. تا زمانی که وی در حال گذراندن مدرسه یا دوره آموزشی یا دانشگاهی باشد، از شرط  تامین درآمد از محل کار شخصی خودش صرفنظر می شود. اما از دادن اقامت خودداری خواهد شد، اگر معلوم شود که در گذشته نام و مشخصات غلط از خودش داده، یا تابعیت و هویت خود را اشتباه اعلام کرده بوده است. به پدر و مادر یا تک والدۀ چنین کودک یا نوجوانی نیز اقامت داده می شود در صورتی که:
1
.  عدم اخراج او در گذشته به این دلیل نبوده باشد که او اطلاعات غلط در مورد تابعیت یا هویتش داده بوده است.
2. هزینه های زندگی اش را بتواند خودش و بدون کمک دولتی تأمین کند. اما از دادن اقامت خودداری خواهد شد اگر که وی در مدت اقامت در آلمان جرمی مرتکب شده و بخاطر آن محکوم شده باشد.
البته
در تغییر دیگری، در ماده 60آ یک بند جدید، بند 2ب اضافه شده و در آن آورده  شده است که اخراج پدر و مادر کودک یا نوجوانی که اقامت بر اساس ماده 25آ داده شده است، معلق می گردد. یعنی "دولدونگ" آنها تمدید می شود، ولی دیگر زیر فشار برای اخراج نخواهند بود.- ماده 31 : بند یک این ماده در اساس برای مقابله با "ازدواج های مصلحتی" و در مقابله با آن تغییر کرده است.
1
. کسی که بدلیل ازدواج یا ملحق شدن به همسر اقامت گرفته، زمانی میتواند اقامت مستقل از همسر دریافت کند که  سه سال با همسرش بطور مشترک، زیر یک سقف زندگی کرده باشد. (این مدت در گذشته 2 سال بود).ماده 37 : این بند در اساس در مقابله با ازدواج های اجباری تنظیم شده است و هدف آن بویژه مقابله با خانواده های متعصب مذهبی و سنتی می باشد که دختران خود را در سنین کودکی و نوجوانی از آلمان خارج و به کشور مبداء برگرداننده و در آنجا آنها را به عقد و ازدواج مردان بالغ در می آورند.
بند 2 آ : در صورتی که یک کودک یا نوجوان خارجی  که در آلمان زندگی میکند از آلمان خارج شده و جلوی ورود دوباره آنرا بگیرند، در صورتی که حداکثر تا  پایان 5 سال از زمان خروجش، مجددا به آلمان برگردد، اقامت دریافت خواهد کرد، در صورتی که شواهد نشان دهند که به دلیل تحصیل و نحوه زندگی اش در آلمان توانسته بوده با جامعه خودش را پیوند دهد.
در همین ارتباط به بند 4 ماده 51 نیز یک جمله اضافه شده و در آن مدت فوق از زمان خروج از آلمان 10 سال قید شده است.- ماده 61: محدودیت مسافرت و تردد پناهجویان دارنده دولدونگ با اضافه شدن یک جمله کمی شُل تر شده است. در صورتی که  کسی برای شرکت در مدرسه یا کلاس درس دانشگاه و دوره های آموزشی رسمی بخواهد محدوده خود را ترک کند، در این صورت مجاز خواهد بود.حنیف حیدرنژاد، مددکار اجتماعی و مشاور در امور پناهندگی و مهاجرین
06.07.2011

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر